26-31 maj Christianshavn Köpenhamn

Efter att ha gjort planerade kompletteringar i Kalmar jäktade, ja faktiskt kändes det så trots att vi nu har fri tid framför oss, vidare söderut och lämnade Kalmar vid 13 tiden. Vi körde på för motor då det var helt blekt och angjorde Utklippan i tvärtjocka lagom till "vid dagens slut" och väderrapporten.

Vaknade dagen därpå med samma täta dimma och en tredygnsprognos som förutspådde tilltagande motvind och inom ett par dygn västlig kuling. Vi valde att köra på. Såg inget annat än tät dimma under de 9 timmar det tog oss att gå över Hanöbukten till Simrishamn. Ungefär halvvägs när vi var inne i en del av farleden för de stora fartygen hade vi vad som vi tolkar som en liten incidens med klar kollisionsrisk för både oss och kompisbåten Vagabond,

 dimma-utkl

Ovan ses hur Vagabond försvinner ut i dimman när hon lämnar Utklippan.

 

Vi hade observerat ett stort tankfartyg, "Riga Sailor" 150 m långt, på radar och AIS som verkade gå fritt akter om oss med god fart ca 20 knop. Men han girade och höll kollisionskurs. När det var en knapp sjömil som sklijde oss åt ropade vi upp honom på VHF och fick lite oväntat prompt svar. "Jaså, svensk segelbåt....jag skall kolla vår radar... jo jag ser er..jag slår stopp i maskin omedelbart".

Man kan undra hur det verkligen förhöll sig med uppmärksamheten på bryggan på Riga Sailor. Hade de haft koll hade de ju inte behövt vara så drastiska som att stoppa. De låg sen stilla i farleden i mer än 2 timmar innan sen sakta började stäva nordvart igen.

Med tanke på ovan angivna väderprognos blev stoppet i Simris kort. Var inte ens upp på byn. Kändes som att det vore bra att avverka sydkusten som transportsträcka innan den västliga kulingen tog i, Det tog oss en dryg dag att ta oss i motvind 10-14m/s till Höllviken/Falsterbokanalen. Där hade vi planerat att stanna 1 eller 2 dygn för att fortsätta att jobba på att göra båten sjöklar. Av olika skäl blev det 5 nätter. Dels så blåste det V-NV 14-18 m/s i över ett dygn dels la vår dieseldrivna Webasto värmeanläggning av. Klimatet har hittills och enligt porognosen ett bra tag framöver en karaktär som gör att en fungerande värmare känns klart önskvärd. Fick tag på en verkstad i Malmö som kom och demonterade och tog med sig apparaten i onsdags, beställde reservdelar från huvudstaden som ankom igår men sen hann han inte göra klart före helgen. Lätt beslut för oss att efter 5 nätter i Höllviken dra till Chrsitianshavn i Köpenhamn. Detta innebar åxå att vi skiljdes från kompoisarna Bengt och Solveig i Vagabond för ett bra tag. De går kanalerna ner till Marseille men vi räknar med att återförenas på Madeira nån gång i sept/okt om allt flyter på. Christiansahavn har under många år hört till "obligatorierna" under våra semestrar, en alldeles speciell och mycket maritim miljö mitt i Köpenhamn som dessutom har en dramatisk historia som centrum för den danska motståndsrörelsen under andra världskriget. Vi har blivit utlovade att få värmaren återmonterad på måndag och kommer då att gå tillbaka till Limhamn. Som en demonstration av hur vädret är så packade även vårt andra värmarsystem med 220 V ansluten värmefläkt i morse efter att ha körts hårt dygnet runt. Verkar inte som att man vet vad en cupevärmare är i Köpenhamn så det blev flis och värmeljus tills vi efter en hel dags jagande hittade en ny. Regnigt, kallt och blåsigt så var vädret i Köpenhamn.

Lämnar måndag 31 maj för att "backa" till Limhamn för att få tillbaks vår renoverade Webasto värmare.

Comments  

#1 Guest 2010-05-31 09:32
Hoppas ni får ordning på värmarna och att det blir snällare vindar. I Sthlms skärgård har det varit en lite varierande lördag men strålande söndag.
Vi önskar er en god tur !
Ulla & Göran :-)
// //