22/5 - 1/6 205 Port St Louis
Efter att ha njutit av 7 veckor vårskidåkning och snabbt skött om kåken hemma i Sumpan inför sommaren tog vi flyget ner till Osophine fredag den 22/5. Hon hade klarat vintern fint. Första 3 nätterna bodde vi som vanligt på marinans lägenhetshotell för att få plats att i lugn och ro packa om och stuva segel och mycket annat. Tisdagmorgon 0830 gick hon i sjön nypolerad, blank och fin. Direkt efter tog marinans duktiga gubbar av masten. Vi började sen lite trevande packa in den för transport till Trawemunde. Sånt gör man ju inte så ofta och vi ville få med all rigg i paketet för att slippa ha det ombord i båten då det är väldigt skrymmande. Samtidigt får inte de olika vajrarna och profilerna skada varandras eller mastens eloxiderade ytor. Först la vi fleecefilt, sen bubbelplast och kraftiga vävtejp som fixerade allt så det inte kan röra sig och skada intilliggande detaljer, slutligen japanpress som lindades med tejp och gamla skot. Både mast och bom fick flera inplastade adresslappar med destination och ägare som både tejpades och knöts fast. Vi hade offerter från flera transportörer. En tidigare av många anlitad firma är Wolfgang Graf men han hade sålt sin firma och nya ägarens kvalite var okänd. Valet föll s sm på Ford Yachttarnsport, som inte var billigast, men som kunde hämta allt 30/5 dvs medan vi var på plats och ha grejorna framme hos Böbst i Travemunde en vecka senare. Låter som lite ”overkill” men allt för att undvika det andra råkat ut för; utebliven/försenad transport, bara masten hämtad, bommen ”glömdes bort”, bortflugna adresslappar. Ford verkade vara en gedigen kille och vi fick se våra grejor surrade på hans lastbil klara för transport. Hela proceduren att transformera Osophine från segel- till motorbåt var dock oväntat jobbig. Även om vi valt kanalvägen med öppna ögon och var väl förberedda mentalt så kändes det konstigt att inför en så lång ”segling” ta av henne alla sina karakteristika, mast, rigg, radar, vindgenerator och dessutom göra om däck till cykelparkering och ”förvaring” av en massa tampar för slussning. Framför allt saknade vi ofta vant och stag som man är van att hålla sig i när man går omkring på däck samt kliver av och på båten. Lite snubbligt minst sagt man s sm vande man sig. 29/5 lämnade vi Port Napoleon och gick ”runt hörnet” in till Port St Louis. Vi har varit mycket nöjda med Port Napoleon och kan varmt rekommendera det. 30/5 hyrde vi bil och hämtade Åsa vid flyget i Marseille. Sen hade vi ett par dar då vi roade oss i Camarque och åkte upp till våra vänner i LaCoste. Vi träffade L 32an ”Kalla” med hemmahamn Strömstad, som vanligt supertrevliga båtmänniskor! 1/6 bunkrade vi och förberedde oss på tidig morgon med utslussning på Rhone 0620. f f
Add comment
// //
|
40 senaste loggarna
|