25 juli Biscaya/La Coruna/Spanien

Det är spännande och utmanande men ett till sist ganska enkelt beslut att gå direkt från Arklow mot La Coruna. Det är långt, 570 Nm, eller ca 110 landmil, fågelvägen. Har bollat väderläget med Anna Eronn, hon håller med, lågtryck över norra Irland som kommer att ge nordliga vindar när det drar österut samt en högtrycksrygg över Biscaya som kommer att ge samma vindiktning senare i veckan. 

Går för motor i sydvind under hela dag 1 förbi Tuscar Rock, när det börjar skymma avtar den och under natten som blir klar byts den ut mot nordlig som på morgonen ligger på 14-16 m. Avtar och mulnar under dag 2 men nordan står sig och seglingen är bra. Faktiskt en fin kväll, middag till bords i sittbrunn, solnedgång, delfinbesök i omgångar; vi bestämmer oss för att här tar vi OSK skumpan och skickar således även iväg flaskposten. Vi var då halvvägs på vårt livs hittills längsta översegling. Sen regn, duggregn, grått, mörka nätter, bara vi, nåt enstaka fartyg, inga seglare. Fredan, dag 3, frontpassage med SV som friskar i. Samtidigt närmar vi oss den enorma trafiken som går via Engelska kanalen. Dålig sikt i regn, det tar oss drygt  6 timmar att kryssa mellan fartygen innan vi är på södra sidan av trafikzonen. Amiralen är en riktig långseglare, fixar kanonkäk i alla lägen, älskar att ha vakt fr a på natten. Hon står och sjunger Taube visor och är nästan euforisk när vi byter vid 3 tiden på morgon. ”Skepparen” däremot tycker nätterna är jobbiga, känns osäkert att fara fram med 5-6 knop i rel hög sjö utan att se vad man har framför sig, har periodvis svårt att koppla av och få sömn under frivakten.

Söndag  ca 70 Nm kvar och vi får klarblåhimmel och det börjar kännas varmt!!! Vi står på för att hinna in i La Coruna före mörkret. Det har snackats mycket om en ren cirkus av fiskebåtar längs kusten som ofta saknar AIS, inte ens har lanternor + en massa fiskeredskap som man kan trassla in sig i. Vi såg 2 små fiskebåtar och en del flöten det var allt. Vi fick en sanslös solnedgång över Atlanten samtidigt som fullmånen gick upp när vi körde in mot La Coruna. La till vid 22.30, sen blev det mörkt, bra timing. Otroligt skönt att vara i hamn efter nästan 5 dygn och drygt 600 seglade Nm. När vi sen satt i sittbrunnen och sippade på lite vin vid midnatt såg vi en armada av ca 30 fiskebåtar dra ut i mörkret. Ryktet om dom var sant, vi hade tur som slapp kryssa mellan dem i mörkret!!

Gissa om det var skönt att krypa till kojs fastknutna vid en brygga!!!! Vi sov som stockar, vilket vi numera gör nästan jämt till skillnad från de gångna åren.

Nedan bilder från när vi passerar Tuscar Rock vid Irlands sydöstra hörn och sen kvällning i St Georges Channel på väg ut mot Biscaya.

tuscar-rock bisc-kvallning

Hade ett par sköna perioder de första 2 dygnen med bra segelvind, lite solglimtar, lite sjö, middag i sittbrunnen under gång med OSK skumpa och därefter skickades den traditionella flaskposten.

bisc-under-segel middag-bisc

osk-skumps skick-flpost

Nästa dag var det grått, regnigt, dålig sikt och otrevligt tät trafik. Bilderna nedan försöker visa hur det der ut med alla fartygs AIS symboler (grön triangel) och vår egen båt (röd) efter det att vi korsat trafikzonen samt hur de stora container fartygen kommer nära ur diset/dimman. Man är ganska liten då !

ais-bisc fartyg-i-dis

 

I en fantastisk solnedgång och samtidig fullmåne under uppgång passerar vi Cabo Prio som är vår angöring i Spanien med 14-15 m/s akterifrån. Nån timme senare precis när det mörknat ligger vi förtöjda i Marina Coruna. Ca 600 sjömil (110 landmil) Biscaya ligger bakom oss med fdörhållandevis bra väder och en komplikationsfri överfart.

cabo-prio

ff

ff

ff

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments  

#1 Guest 2010-08-10 11:35
Va roligt att läsa om er, ni verkar ha det helt fantastiskt! Man blir onekligen lite sugen på att komma och hälsa på! 8) Ta hand om er, kram Frida och Henrik.
// //