22-27/1 St Anne, Martinique

Går ut från Rodney Bay med revad stor och genua. När vi kommer runt udden tar vinden i ganska bra. Jag (Pär) får för mig att rodret låst sig när jag tar över rodret från Nina. Det kändes lite kymigt för några sekunder tills Nina tryckte på knappen som stänger av autopiloten, jag försökte således att med kraft ta över rodret mot autopilotens vilja-hur dum får man vara?? I växlingen av rorsman hade nån av oss i all hast råkat sätta på autopiloten! Sen rullade vi in ganska mkt av genuan och hade en rel tuff bidevindssegling i vind som pendlade mellan 14 och 16 m /sek hela vägen och med kort och rel hög sjö hela vägen upp till St Anne. Där ligger våra kompisar Bengt och Solveig i sin Vagabond och väntar på oss med rompunch. Vi hade alla fyra sett mycket fram emot att våra kurser skulle korsas igen efter att vi skildes åt nere i Höllviken juni 2010.

Hyr bil, visar Åsa ön, sedan är det dags för henne att lämna oss 24/1, kör henne till flyget förstås. Vi bestämmer oss för att ta itu med oron för motorn innan vi lämnar Martinique. Kollar först Frank Ågren uppe i Case Pilote men han är i Paris och hans mekaniker uppbokade minst 2 veckor. Han rekommenderar Mechanique Plaisance i Le Marin och de får förtroendet att hjälpa oss. Differentialdignoserna är snöre/rep runt propellern (kollat och det fanns inget där), igensatt luftfilter, igensatt avgaskrök eller spridarfel. Efter provkörning visar det sig att spridarna är OK man river och kollar allt övrigt och finner inget som kan förklara vårt möjligen låga varvtal. Efter att ha läst på beskrivningen av vår propeller, en J-prop, kan Jean-Paul konstatera att inställningen av stigningen av propellern blev ställd ett snäpp för högt innan båten sjösattes. Detta förklarar nog det ändrade varvtalet. Vi får packningarna i kylvattenpumpen  bytta så vi blir av med det lilla läckage som fanns där och fr a så dras alla fyra muttrarna till motorfästet fast. De satt lösa!!! Tur att det upptäcktes innan det blivit skador. Linjeringen mot propelleraxeln kollades noga efter att motorn var fastdragen igen. Grabbarna på verkstan gjorde ett bra intryck och vi kan rekommendera dem om man behöver mekanikerhjälp. I St Anne ligger det flera svenska båtar Shaddock, Unicorn, Rosalinda bl a

Det är skönt med en svalkande drink vid solnedgången - "sundowner"- för det krävs lite is som skall jollas ut till båten från jollebryggan i St Anne. Efter solnedgången blir det kolsvart inom 45 min då krävs annan belysning för att kunna jobba.

is  efter-sundown

T hö Den obligatoriska vandringen till den fantastiska stranden Salines nu med Åsa, Solveig och Bengt . Det var de och Vagabond, t vä, som låg och väntade på oss i St Anne och som det var så kul att återse efter alla gemensamma förberedelser och start på långseglingen

 solbengt salines

// //