8-9/2, St Barth
Som svensk är det nästan ett måste att gå till St Barth om man råkar vara i närheten. Ön har ett svenskt förflutet och är fortfarande mån om sitt svenska ursprung. Detta syns påtagligt eftersom alla gator fortfarande har kvar sina svenska namn. Till exempel Holländargatan , Hamngatan, Drottning gatan, Kungsgatan osv, visserligen har man på senare år lagt till franska namn. Varje gata har två namnskyltar numer. På den svenska tiden var huvudstaden, Gustavia, en blomstrande stad med en viktig hamn. Stan byggdes på ett modernt sätt med gator torg och rådhus runt hamnen. Allt detta finns kvar och restaureras på ett pietetsfullt sätt. Stan såldes tillbaka till Frankrike och förlorade sin betydelse som frihandelshamn. Under de senaste 30 åren har ön åter fått ett uppsving eftersom dom rikaste människorna i världen har upptäckt ön och gärna bygger villor där. Tomtpriserna är numer bland de högsta i världen. Vi tillbringade en jättefin dag där med lunch och stadsvandringar i Gustavia. ´ Den mest populära ankarplatsen på styrbordssidan om infarten var proppad med båtar men ändå försökte många att tränga in sig där. Vi valde att lägga oss utanför Corrosol som är en mindre fiskeby utanför hamninloppet på dess babordssida. Vi hittade en plats där vi kunde ankra på 6-7m och låg bra där. Andra hade bekymmer och draggade. Enda, men lätt överkomliga nackdelen, var att det var lite längre jolletur in till stan.
Klockan är 0630 precis efter att det ljusnat så lägger vi ut från marinan och ser Basse Terre i gryningsljus. En knapp timme senare passerar vi Brimstone på vår väg mot St Barth. Det är 45 Nm dit och vi vill helst angöra i dagsljus. Efter att ha passerat norra udden på Kitts får vi jättefin slör/halvvind och är framme i god tid.
Klassiska bilder över hamnen i St Barth den vä från Fort Oskar och den hö från Fort Gustav. Hamnviken var från början grund och har i omgångar ända från 1600 talet rensats. I början på 1800 talet skickades 33 svenska soldater hit för att hjälpa till med röjningen och att bygga stan. Efter 10 år levde bara 4 av dem! Så sent som på 1960-talet var det bara fiske och nästan ingen turism alls. Idag är det omvänt.
Fyren vid Fort Gustav bär huvudstans svenskklingande namn Gustavia. T hö utsikten därifrån mot hamninloppet med den ofta överfulla och lite knepiga ankarplatsen.
Dessa kanoner på Fort Gustav skänktes så sent som förra året av Karlskrona. Den goda relationen med sverige vittnar åxå alla gatuskyltar om som bär både det franska och svenska gatunamnet.
ff
Le Select, stans äldsta bar ägs fortfarande av en svensk familj som varit verksamma där i flera generationer. Det finns mycket som vittnar om detta.
Som sagt detta är idag en jetsetö. det märks inte minst på flottan av super och megaychts som ligger ankrade där. Detta strykjärn är kanske något man får vänja sig vid vad gäller framtida båtdesign. T hö personal som putsar och fejar på den utfällbara solaltanen i aktern. Man undrar hur mycket flis man skall ha för att kunna bygga såna här fartyg???
Add comment
// //
|
40 senaste loggarna
|