19-28 sept Quinta do Lorde Madeira

Det var mycket diskussion om valet av hamn på Madeira detta trots, eller kanske just därför,  att det finns få som är användbara för seglare. Utöver stan Funchal som alltid är full finns 3 hamnar/marinor varav en förstördes under vinterns svåra stormar och nu är stängd. Quinta do Lorde ligger längst österut och är således närmast.

15 Nm väster om Funchal finns Porto Caleta. Madeira har haft ett tufft år med stormar och svåra översvämningar som förstörde stora delar av en dalgång och tog med sig byggnader och ca 500 människor. Som lök på laxen har en pyroman orsakat en enorm skogsbrand som förstörde en stor del av deras stora nationalpark mitt på ön.

Till sist valde vi Quinta do Lorde som låg närmast. Jättefin marina med extremt rena servicelokaler och bra service från personalen. Hamnen ligger dock helt avsides och är ett helt avstannat EU projekt. Man har planerat att bygga en hel by med andelslägenheter och har förespått  en blomstrande framtid  för butiker och restauranger, men idag ser byn  mest ut som en död byggarbetsplats.  Bara husen närmast vattnet är färdigbyggda. I dessa hus finns marinans kontor, tvättstugan, toaletter och duschar. Dessutom finns ett elegant mäklarkontor med en tjusig kvinna som försökte sälja de ännu inte färdigbyggda lägenheterna. Vi såg aldrig några kunder med hon hade fortfarande hög svansföring och  försökte få ut 3,5 milj för en liten sketen 2:a. Man får hoppas att hon inte jobbade på provision.

Vi trodde vi kommit in i en svärm med överlastade afrikanska flyktingbåtar när vi närmade oss Madeira men det var fiskarna som firade sitt skyddshelgon under 2 dagar. Quinhta do Lorde låg fantastiskt vackert men den "vackra" byn var en helt öde arbetsplats med en massa tomma och ännu ej färdiga hus.

procesion Q-d-lorde

 

Alltsedan vi kom till La Coruna i Spanien har vi mötts av en helt annan service i marinorna än vad vi är vana vid hemifrån. Ofta är det som här att en "marinero" kommer ut i gummibåt, hämtar, lotsar, och tar emot på den bryggplats man fär. Här är större delen av  svenskkolonin samlad ombord på Solea.

solea-guide gnget

Vi hade en fin vecka. Hyrde bil, var in till Funchal där vi köpte fiskeutrustning, såg delar av stan, åkte linbana upp och de berömda korgslädarna ner. En dag gick vi en mycket fin levadavandring på ca 1,5 mil. Man imponeras av dessa byggnadsverk. De är huggna som en terrass direkt ur bergssidan. Man går på kanten och har oftast ett stup på 50-100 m direkt utanför. Gudskelov så har man satt upp ett enkelt vajerstaket där det är som mest exponerat. Vi gjorde två rejäla rundturer i hyrbilen den ena  tillsammans med Salt-gänget och under ledning av Amerigo och hans familj som vi träffades på Porto Santo. Han har egen firma för försäljning av begagnade bilar och är dessutom 2 ggr Madeira champion i rally. Han bjöd på en hisnande tur på vägar som ingen vanlig turist skulle vågat köra på. Det var stundtals svårt att hänga efter hans BMW i vår fullastade Clio.

Den yngre delen av Salts besättning har skola varje förmiddag. För att barnen skulle få lite omväxling erbjöd vi oss att  gå igenom  den del av kursplanen som handlade om människokroppen. För Kalles del (åk 2) var det kroppsdelarna, men han fick också lära sig kroppens inre organ. För Hugo (åk 5) var det synen och hörseln och puberteten

Redan adra dan kunde vi direkt från marinan göra en häftig vandring längs en gammal kraterkant ut till öns östligaste udde. Vi hade även skola för Hugo och Kalle från "Salt qf Waxholm". Här är fröken Nina i full färd med att lär ut allt hon vet om människokroppen.

 kratervandring skola-1

 Även om vi har gått om tid så kändes det som att det var dags att segla vidare efter 8 dagar här.

Inom kort kommer det att finnas ett album från Madeira i "Bilder".

f

// //