3/4 - USVI & BVI väntar på transport

Maho Bay som är den södra och lite mindre delen av Francis Bay visade sig vara ett jättefint ställe. Av fr a 2 skäl kom vi att återkomma hit flera ggr och tillbringa totalt runt 3 veckor här. Vid första besöket var vi totalt 5 svenska båtar här vilket måste vara rekord! Vagabond, Loupan, Emma, Xavita och så Osophine. Om man till trevligt umgänge,  lägger en vacker natur, långa sandstränder (välordnade och i ”originalskick” pga att det är Nationalpark), turkosblått vatten och rikligt med ”vilt” – sköldpaddor och rockor som man lätt ser från båten samt en Echo Camp som ligger 168 trappsteg upp från stranden med ”tentcabins”, massor av aktiviteter, och en anläggning som verkar ha byggts med kärlek och eftertanke som smälter väl in i naturen så förstår man vår entusiasm. På campen kan man åxå få god middag med 20% rabatt om man är 60+. Här kan man göra trevliga hikes bland gamla fd danska sockerodlingar, man kan ta  Campens  shuttlebus in till Cruz Bay för att proviantera på en jättebra affär ”Starfish”. Till historien hör dock tyvärr att man lägger ner hela anläggningen 16 maj pga ny markägare som inte vill förlänga kontraktet utan planerar i st att bygga en ”Resort” eller ”Luxury homes”-SYND!!

Det andra skälet är att vi skulle lasta båten för transport till Medelhavet, från St Thomas nån gång mellan 10-25 april. Men det har gått grus i det maskineriet och det har skapat rejäl frustration med ett antal delvis motsägelsefulla besked och förseningar pga att man inte hittat lämplig last att ha under däck. Vi har av det skälet snurrat runt här i grannskapet för att snabbt kunna vara på plats om man hittar ett fartyg. Vi har haft 10-25 april, 15-25 april, 6 maj, 12 maj, 9 maj, 12 maj igen och nu senast 13 maj som ETA för fartyget och vi hoppas att 13 denna gång blir ett lyckotal. Maho Bay har då varit ett lätt val att fördriva tiden på. Vi återkommer med en mer detaljerad rapport och funderingar kring fartygstransport när vi har hela processen avklarad inkl avlastning i Genua.

Bl a gjorde vi en ny sväng till BVI. Vi gjorde enl ”regelboken” och clearade ut ur USA.  Clearade in och ut i BVI på Sopers Hole på Tortola men det hade nog varit en rimlig chansning som några har föreslagit att man kunde ha skippat proceduren i USA som kräver att man seglar till Cruz Bay med båt och hela besättningen och i stället  bara clearat in/ut på BVI, eftersom ingen  kollar om man clearat ut från USA! Vi gick tillbaks till Pirates Bight på Norman Isl. Hade fin snorkling där i vikens inre södra del. Snorklade åxå på Water Point som hör till de bättre ställena vi upplevt. Vi gick över mot Peter Island i förhoppningen att kunna ligga och snorkla och kanske se skymten av det berömda vraket efter RMS Rhone men det gick alldeles för hög sjö och ankarvikarna på Peter Isl föll oss inte i smaken så åter till Pirates Bight.

återkom åxå till Charlotte Amalie och ankrade som vanligt i Long Bay. Här avnjöt vi sedvanligt umgänge med Vagabond och Loupan inkl skumpa på Loupan-Pelles födelsedag samt inte minst avslutningen av Carnevalen med den stora paraden och ett jättefyrverkeri på kvällen.

Just nu ligger vi således för 3:e gången i Maho Bay och vi märker att säsongen är över. Inne i stan Ch Amalie kommer inga kryssningsbåtar längre, här är det väldigt få båtar och de flesta bojarna är tomma, vädret har ändrat sig-det är varmare och fuktigare, det regnar rel ofta och på nätterna ser man fantastiska fyrverkerier av ”heat-lightnings”- åska utan knallar!! Vi är inne i ”the wet season” och orkansäsongen närmar sig!!

// //