12/7 Bad Bevensee, Elbe Seiten kanal

Kurort som vi aldrig besökte. Liggstället för fritidsbåtar var fullt och på den plats där v i hade kunnat förtöja med vårt djupgående låg en liten båt och ockuperade minst 2 platser. Fick tipas av snäll tysk att gå längst bort på pråmkajen där det fanns ett begränsat utrymme. Han gick tom dit i ösregnet och tog emot tamparna. Nu började det kännas att vi snart hade ”kanalresan” bakom oss. Imorron ska vi åka i Lüneburg Hebewerk, en 38 m hög båthiss,  och vi ska via en kort snutt på Elbe slussa in på sista avsnittet Elbe-Lübeck kanal.

 

11/7 Liegestelle Osloss, Elbe Seiten kanal

Tidig purrning. Vi går till bunkerstället utanför Seelze och knyter fast oss vid pumpbryggan redan 0630, sen blir det frukost i väntan på att man öppnar 0700. Hannah ansluter. Visar sig vara en klok planering därför att det dröjer inte länge innan en pråm kommer och lägger sig bakom och är ute i samma ärende. Där undvek vi kanske 2-3 timmars väntetid med lite enkel planering. Efter ett par timmars gång slussar vi i Anderten som är 23 m hög. Man känner sig liten. Även vid uppslussning är påflödet av vatten  inte värre än att vi klarar oss med bara en fästpunkt i vår pollare midskepps. Ibland är det flytande pollare vilket underlättar enormt, annars har v i varsin tamp och klättrar i tur och ordning upp till nästa fäste i slussväggen. På eftermiddan lämnar vi Mittelland kanal och svänger in på Elbe Seiten kanal. Bägge dessa är enorma byggnadsverk men kanske lite tradiga att köra båt på. Man har trots allt lite naturupplevelser runt omkring, när det blir gluggar i ridån av träd som kantar kanalerna så finns där bakom ofta riktigt vackra jordbrukslandskap. Fågellivet är det heller inget fel på. Dragningen av kanalerna är av förståeliga skäl ganska rak, ja linjalrak under långa sträckor, vilket gör att resan periodvis blir lite monoton.

Kvällen i Osloss är magiskt vacker. Den 350 m långa kajen, varav ”Sportboten” får disponera 40 m, fylls vid 21 tiden av pråmar. De fär bara köra max 14 timmar i sträck. Solnedgången över hedlandsskapet är fantastisk, det är helt vindstilla och vattnet är som en spegel. Även en ”tråkig” linjalrak kanal byggd av oss människor kan bjuda på härliga naturupplevelser. Byggnadsverket i sig tycker jag åxå måste klassas som en naturupplevelse-helt otroligt vad människan ” skapelsens krona” kan åstadkomma. Tyvärr har ju myntet en baksida och det är ju att vi kanske löper risk att bygga sönder vår planet och att utvecklingen tar kontroll över oss och inte tvärtom.

 

10/7 Seelze, Mittelland kanal


 

Ny lång etapp för att nå nästa möjliga hamn som ligger i Seelze utanför Hannover. Här finns åxå en bunkerstation för diesel strax utanför. Hannah har större behov att tanka än vi men när vi passerar bunketstationen ligger det en pråm där och tankar så väntetiden skulle bli runt 2 timmar, beslutar att tanka nästa morgon och vara på plats innan de öppnar kla 7. I Seelze finns 2 hamnar i en stickkanal. Den lite finare ligger 2 nm in så vi väljer den första. Vi ligger helt ok, området är lite ”industribakgård”, här finns ett hotell som ser mer ruffigt ut än vad man själv skulle klara av för en ev övernattning. Trots allt inget bus och hit kommer åxå Vagabonderna då det finns ställplats för husbil. Känns som förr ivärlden då vi under mycket lång tid åt middag ihop i stort sett varje dag, varannan på Vagabond och varannan på Osophine. Nu blev det wienerschnitzel och stora kalla pilsner på hamnen lilla krog helt ok om än inte nån gastronomisk toppklass förstås. Lugn och bra natt.

 

9/7 Lübbekke, Mittelland kanal

Nu har våra gamla långseglarkopisar Bengt och Solveig hört av sig igen och de är i krokarna. Nytt rendez-vous blir i Lübbekkes jättefina Yachthafen, en extremt välskött och trevlig klubbhamn där de åxå hade legat under sina kanalfärder. Åker med Vagabonderna och handlar och sen bjuder de på god och trevlig middag i sin fina husbil som står 100 m från oss. Tänk så praktiskt och tänk så många olika och bra sätt det finns att se sig om i Europa med!!

8/7 Alten Fahrt Hörstel, Mittelland kanal

Vi lämnar nu Dortmund-Ems Kanal  och svänger in på Mittelland kanal. Ringt och kollat hamnalternativ och det är pga djupgåendet bäst för oss att stanna redan i Altenfahrt Hörstel. Här finns en liten stickkanal med förtöjningsplats för pråmar men även för fritidsbåtar. ”Wunderschöne umgebungen …”utlovas i guideboken. Vi skandinaver är nog lite bortskämda med vacker och inte alltför befolkad natur. Här ser man en stor industrihamn genom träden på andra sidan och det kör ett litet industrilok fram och tillbaka. På vår sida finns det en smal skogsremsa med lövträd och sen en stor odlad åker. Längst in låg en liten båtklubb med kanske 25 båtar varav en var en ketch runt 38 fot och med bägge masterna och all rigg på!!?? Den kan bara röra sig någon sjömil åt vardera hållet längs kanalen innan den stöter på broar med en maxhöjd på 3,5 – 6 m. Uppenbarligen tycker ägaren att det ändå är värt besväret att ha masten på för att få glädjen att känna att han faktiskt äger en ”riktig” segelbåt – sen om han inte kan segla så långt kanske inte är så viktigt för just honom el henne. Men det var inget fel på nattron, vi sov gott väl i skydd för ev svall från kanalen. Vår erfarenhet är dock genomgående att pråmarna ytterst sällan drar upp ett besvärande svall, de stora bovarna är stora motorbåtar som ofta kör lite för fort och ger rejäla svall som kan förorska skador om man ligger förtöjd på utsatt plats. På nätterna är dock fritidsbåtar förbjudna och de flesta pråmarna ligger still.