Savoyex

Savoyex

Efter att ha avverkat en 650 m lång tunnel i dunkel belysning, en i sig intressant upplevelse, nådde vi marinan i Savoyex. Ganska välordnad med fina hygienutrymmen, rimligt pris, el, vatten och t.o.m. dieselpump på självaste gästbryggan. Promenad efter god middag in till stan som dock var stängd och relativt tom eftersom klockan var runt 20-blecket.

f

f

20(6 Charmes, Canal des Vosges

 

Sval morgon, den andra där vi faktiskt väljer att sätta på värmaren för att få ett behagligt frukostklimat innan vi går ut och kör båt. Vädret har ändrat karaktär från nästan outhärdlig hetta och stekande sol från klarblå himmel till typ svensk sommar dvs 13 grader på natten och 17-18 på dan, mulet lite snålblåst ibland som går geom märg och ben åxå regn alltifrån dagslånga till skurar eller ihärdigtr duggande. På förhand bestämdes att den här dan skulle inte göras för lång och tuff utan vi siktade på en 13-slussars ner till Charmes där man bl a skulle kunna fylla vatten som snart kunde bli en bristvara. Slussningen i segmentet efter Epinal har varit segare än tidigare. Trafikmässigt fortfarande mycket få fritidsbåtar men här körde pråmar skyttelytrafik med grus och även om de inte var i faggorna så fick man vänta flera minuter, oändligt långa, innan slussen öppnades även om den i ö var välfylld och förberedd för oss på nerväg.

I Charmes var det redan många båtar. De ska ha plats för 30 st men om det redan ligger 7-8 pråmar som är fritidsfartyg så blir det inte mycket kvar för oss andra. Hittar en lucka men där kommer vi nte in. Lägger oss utanpå en englandsflaggad pråm och där har vi en skön kväll med den första Pizzamiddan pålänge. Vår eminenta kock behövde en vilodag. Stan i ö är känd för en massa härjningar och krig sen 1400 talet. Den senaste katastrofen var ev stor brand 1944. Med tanke på det så har den nog klarat sig ganska bra. Hamnen är bra med fint servicehus och snygga duschar med massor av varmvatten. I 7 euro ingår vatten och el. Utöver båtar ligger här runt 70 husbilar på marinans landområde, det är således en kombinerad campingplats för båtar och husbilar. En intressant men inte helt oväntad observation är att alla farkosterna bebos och framförs av det vi brukar kalla ”gråsuggor” dvs såna som oss själva, gubbar och kärringar i åldersspannet 65-80!!

19/6 Thaon-les-Vosges

 

Dan inleds med att klämma slussen i Trusey som är den sista uppslussen på vår resa. Vi har nu gjort 96 slussar och 335 höjdmeter sen vi lämnade havsnivån i Port Sankt Louis. Vi är nu på vår högsta punkt i Vogeserna sen kommer det bara att bära utför. Planen var att gå 14 slussar till Infarten till Epinal, förtöja där i god tid för att förbereda midsommarfirandet och kanske hinna ta en cykeltur in till stan. Väl där så visar det sig att den markerade förtöjningsplatsen på kartan är VNF´s plats och där ligger redan arbetsbåt och pråm. Amiralen beordrar fortsatt färd mot okända mål. Vi hamnar till sist efter ytterligare en 20-slussars dag i Thaon-les –Vosges. Vi har då börjat bli rejält sugna på att få vila ut och ta hand om vår svenska tradition Midsommar. Vi tar första bästa tilläggsmöjlighet lite före själva bycentrum där vi dock ligger ensamma och relativt ostört. Sen blir det Midsommardusch, Bubbel med tilltugg, sill, jansson jordgubbar och chokladfondant. Sen var åtminstone skepparn helt utslagen med en mage som stod i 4 hörn. Efter en dryg timmes hårt digestionsarbete utsträckt på en av sofforna i ruffen vaknade han dock till liv igen och kunde ta itu med att skriva denna loggboksanteckning.                                      

Vi har nu avverkat 18 slussar neråt och slås av hur snabbt det hårda arbetet med uppåtslussning förverkas av den mycket lättare nedåtdito. Om man försöker sig på en summering av upplevelserna på kanelen hittills så är det fr a att VNF inte alls lever upp till sitt rykte som typiskt ”franska som bara rycker på axlarna”. Slussarna har funkat, det finns VNF servicebilar överallt och de verkar ha järnkoll på vilka som befinner sig i kanalen och var. Dessutom är de trevliga. Ytterligare en trevlig erfarenhet är att vi hittills haft ett mycket gott vattenläge, det är mycket sällan som lodet visar under 2,2 m och det sitter ju redan minst 20 cm under vattenytan. Detta har åxå inneburit att vi hittills inte haft några större problem att förtöja och kunna ta oss iland på kvällarna.            

f

f

18/6 Girancourt, Canal des Vosges

 

När vi vaknar på morgonen upptäcker vi att batteristatus inte är vad det borde vara. Hade lite misstankar redan kvällen innan. Varvräknaren la åxå av en dag tidigare. Finns det nåt samband? Lite oroligt, det är trevligare när grejorna funkar och utan el stannar det mesta även den elstyrda säkerhetsventilen till gasolen slår det oss så får vi inte ordning på detta så riskerar vi att behöva äta kallt käk ett tag. Battmetern visar bara 12 V även när motorn går så även för en amatör går det att gissa att det är generatorn som inte mår bra. Får tag på Johny på Teknoservice som installerat allt och han ger oss goda och uppmuntrande råd och berättar åxå att varvräknarens ”död” indikerar generatorfel. Vi beslutar att gå ända till Girancourt för att i relativt civiliserade trakter ta fram den gamla reservgeneratorn och byta. Det lär åxå finnas en verkstad där. Efter ytterligare en lång dag med ännu fler slussar och regn i princip hela tiden är vi (läs Pär) ganska trötta men bytet av generator går faktiskt utan att det behövs så mycket invektiv och efter ett par timmars jobb har vi ånyo ladd- ning. Passar åxå på att byta kilrem.  

Kajen låg bra till med nära till Intermarche, apotek etc. Byn verkade som så många andra ganska sömning. Bunkrar lite extra godis inför stundande Midsommarfirande.

f

f

17/6 Förtöjningsplats mellan slussarna 25 och 24. Canal des Vosges

 

Vackert belägen som nästan mitt i en skog förtöjer vi vid en iordninggjord rastplats för båtar. Inga bekvämligheter bara en grill och ett bord. Ensamma, ingen trafik på kanalen, mycket fågelkvitter, hög skog, grönska, spegelblankt vatten, en och annan cyklist på andra sidan som vinkar glatt när de far förbi. Pastoral.