3/4 - USVI & BVI väntar på transport

Maho Bay som är den södra och lite mindre delen av Francis Bay visade sig vara ett jättefint ställe. Av fr a 2 skäl kom vi att återkomma hit flera ggr och tillbringa totalt runt 3 veckor här. Vid första besöket var vi totalt 5 svenska båtar här vilket måste vara rekord! Vagabond, Loupan, Emma, Xavita och så Osophine. Om man till trevligt umgänge,  lägger en vacker natur, långa sandstränder (välordnade och i ”originalskick” pga att det är Nationalpark), turkosblått vatten och rikligt med ”vilt” – sköldpaddor och rockor som man lätt ser från båten samt en Echo Camp som ligger 168 trappsteg upp från stranden med ”tentcabins”, massor av aktiviteter, och en anläggning som verkar ha byggts med kärlek och eftertanke som smälter väl in i naturen så förstår man vår entusiasm. På campen kan man åxå få god middag med 20% rabatt om man är 60+. Här kan man göra trevliga hikes bland gamla fd danska sockerodlingar, man kan ta  Campens  shuttlebus in till Cruz Bay för att proviantera på en jättebra affär ”Starfish”. Till historien hör dock tyvärr att man lägger ner hela anläggningen 16 maj pga ny markägare som inte vill förlänga kontraktet utan planerar i st att bygga en ”Resort” eller ”Luxury homes”-SYND!!

Det andra skälet är att vi skulle lasta båten för transport till Medelhavet, från St Thomas nån gång mellan 10-25 april. Men det har gått grus i det maskineriet och det har skapat rejäl frustration med ett antal delvis motsägelsefulla besked och förseningar pga att man inte hittat lämplig last att ha under däck. Vi har av det skälet snurrat runt här i grannskapet för att snabbt kunna vara på plats om man hittar ett fartyg. Vi har haft 10-25 april, 15-25 april, 6 maj, 12 maj, 9 maj, 12 maj igen och nu senast 13 maj som ETA för fartyget och vi hoppas att 13 denna gång blir ett lyckotal. Maho Bay har då varit ett lätt val att fördriva tiden på. Vi återkommer med en mer detaljerad rapport och funderingar kring fartygstransport när vi har hela processen avklarad inkl avlastning i Genua.

Bl a gjorde vi en ny sväng till BVI. Vi gjorde enl ”regelboken” och clearade ut ur USA.  Clearade in och ut i BVI på Sopers Hole på Tortola men det hade nog varit en rimlig chansning som några har föreslagit att man kunde ha skippat proceduren i USA som kräver att man seglar till Cruz Bay med båt och hela besättningen och i stället  bara clearat in/ut på BVI, eftersom ingen  kollar om man clearat ut från USA! Vi gick tillbaks till Pirates Bight på Norman Isl. Hade fin snorkling där i vikens inre södra del. Snorklade åxå på Water Point som hör till de bättre ställena vi upplevt. Vi gick över mot Peter Island i förhoppningen att kunna ligga och snorkla och kanske se skymten av det berömda vraket efter RMS Rhone men det gick alldeles för hög sjö och ankarvikarna på Peter Isl föll oss inte i smaken så åter till Pirates Bight.

återkom åxå till Charlotte Amalie och ankrade som vanligt i Long Bay. Här avnjöt vi sedvanligt umgänge med Vagabond och Loupan inkl skumpa på Loupan-Pelles födelsedag samt inte minst avslutningen av Carnevalen med den stora paraden och ett jättefyrverkeri på kvällen.

Just nu ligger vi således för 3:e gången i Maho Bay och vi märker att säsongen är över. Inne i stan Ch Amalie kommer inga kryssningsbåtar längre, här är det väldigt få båtar och de flesta bojarna är tomma, vädret har ändrat sig-det är varmare och fuktigare, det regnar rel ofta och på nätterna ser man fantastiska fyrverkerier av ”heat-lightnings”- åska utan knallar!! Vi är inne i ”the wet season” och orkansäsongen närmar sig!!

27/3-2/5 Charlotte Amalie, St Thomas

Vi får en jättefin sträckbod bidevind för styrbords halsar hela vägen över till infarten till Charlotte Amalie. Tar ner seglen utanför Crown Bay och går sen motor genom Haulover Cut in i den stora hamnfladen och ankrar på dryga 10 m bakom Xavita i Long Bay granne med 3 stora kryssningsfartyg.  60 m kätting blir det för att man skall känna sig någorlunda trygg för det drar in en del sjö i bukten från SO. Dag 2 sticker Xavita och Unicorn kommer i stället. Efter ett stort antal dagar med lite vind börjar det sen blåsa 10-12 m/s och det blir sen en händelserik natt då en stor amerikansk båt, vår närmaste granne, väcker Unicorn som ligger i lä om oss och anklagar dom för att ha draggat över sin ankarlina. Vi vaknar av att nån ropar ”Osophine….Osophine…” och när vi tittar upp tror vi att det är vi som draggat när vi har Unicorn alldeles bredvid oss i st  för som när vi nattade ca 70 m akterut. Det visar sig att Amerikanen är boven i dramat det är  han  som draggat även om han aggressivt hävdar att Unicorn har draggat nästan 100 m framåt, mot vinden. Unicorn valde att inte argumentera då hans jättestora bogspröt var nära att ta med sig allt som fanns på deras akterdäck men behövde ha upp oss eftersom vi låg över deras ankare. Unicorn ankrade om på den plats amerikanen legat, sen satt vi uppe i 2 timmar och kikade på när amerikanen fortsatte att driva allt längre och längre ut, men han vaknade alldeles innan han skulle kollidera med en Amel 54 och ankrade äntligen om. Vi inbillar oss att den killen som var så styv i korken fortfarande tror att det var Unicorn som draggat mot vinden, över hans kätting, det finns en uppsjö av knäppisar även på sjön.

Annars var stan trevlig. Man kunde lämna jollen antingen vid superyacht marinan, yacht Haven Grande, som har en liten jollebrygga som egentligen är avsedd för deras kunder och inte för såna som oss. Men det var i stort sett bara ”såna som oss” som låg där. Den är ofta överfull men det gick alltid att hitta nån liten bit att lägga tampen i förutsatt att alla andra inte lagt sig med korta tampar för då är flexibilteten noll. Härifrån är det sen kort väg till en jättebra Supermarket ”Pueblo” samt till K-mart. Det finns en lite lyxigare och dyrare mataffär i krysningskvarteren som kan vara ett bra komplement till Pueblo, åxå nära att gå. Man kan åxå lägga jollen mitt inne i stan vid kajen innanför Coast Guards pir. Sen kan man gå och förundras över all denna shopping som försiggår här. Vad f-n håller de på med?? turisterna köper an massa krimskrams i de otaliga juvel-, diamant, Rolex-, Breitling, Vuitton etc etc affärer som finns i stan. Vi promenerade de 5 km ner till Crown Bay Marina 3 ggr tor för att kolla in där man lastar båtarna på transportfartygen. Nyttig promenad och bra att se hur det gick till. Däremot år marinan dyr, 95 usdollar för Osophine.

Påsken firades här bl a med jättetrevlig Påsklunch hos Håkan och Anna-Karin på Unicorn. Vi lärde åxå känna Dave på ”Jammin”-trevlig kille som seglar tillsammans med sin fru sedan några år. Dom planera att ta sig till Europa och kanske Sverige om några år, hoppas att dom dyker upp.

De sista dygnen var som sagt ganska blåsiga och det rullade skapligt vilket påverkade nattsömnen negativt. Därför tog vi upp ”kroken” och gick upp till Francis Bay på St john.

 

mot-st-thomasmot-st-thomas-1

Ett par bilder från vår fina bidevindssegling mot St Thomas.

ch-amalie-1ch-amalie-2
Hela Virgin Island bär på en massa kolonialtids historia. Danskarna lär ha hört till de som vra hårdast mot sina slavar. Hela Charlotte Amalie andas fortfarande resterna efter den danska eran.

T hö amiralen kör jolle hem från Yacht Haven Grande.

 pasklunch  unicorn

Här vankas det god och trevlig Påsklunch med alla traditionella tillbehör ombord på Unicorn med Anna-Karin, Håkan och Morris.

 

ff

 

21-27/3 Culebra, Puerto Rico

Nu är det dags att angöra Puerto Rico. Skall bli spännande. Motor ned i sundet mellan John och Thomas sen kanonfin slör över till Culebra som vi angör vid 15 tiden ankrat kl 16. Efter lite tvekan bestämmer vi oss för att ta oss in till tullen samma kväll för att cleara in vilket man måste trots att det är US. Vi kör runt med dingen för att hitta dingebryggan men hamnar lite ”snett” och tack vare det blev vi inbjudna att lägga jollen hos Ignacio och Salli Garcia. Han ringer till tullen och vi kan anmäla ankomst och får gå till tullen nästa dag. I stället blir det öl och prat hos Garcias. Lärdom är att man måste anmäla ankomst på tel 787 729 6480 om man inte hinner in till tullen på flygplatsen men deras öppettider är lite osäkra så telefonsamtalet är nog ett måste alt är att man kör en nödlögn och uppger att man försökt ringa ovan angivna nummer men att ingen svarade. En fransk båt som erkände att de inte ringt fick en anmärkning registrerad i datorn och vid nästa förseelse utlovades  5000 dollar i böter. Annars var tullkillarna ganska vänliga faktiskt. Bästa jollebryggan är Town Dock sen är det ca 15 min promenad till flygplatsen. Bästa snabbköpet Costa del Sol ligger på andra tvärgatan t vä efter flygplatsen. Vi gjorde 3 besök på Flamenco Beach. Gick 2 ggr och hyrde golfbil en gång. Jättefin beach med gott om kiosker som säljer billig lunchmat och goda Pina Colada. Sista dan körde Salli och hennes barnbarn runt oss på ön till de platser vi inte kunde besöka med golfbilen. Det fanns flera fina nästan folktomma stränder.

Vi blev lite tagna dels av Ignacios och Sallis gästfrihet men åxå av öns historia. Från 1917 då USA köpte den användes den som militärt övningsområde och övningsskjutfält för deras slagskepp men även bombningar från luften. Lokalbefolkningen behandlades riktigt illa!! 1975 först blev man fria från denna plåga och sen dess har lugnet lagt sig över Culebra. Vi hade hört att det skulle vara mycket glest mellan båtarna här men kan inte riktigt hålla med om det. I Ensenada Honda kom det och gick besökande seglare varje dag dock inte en enda hyrbåt! I vår plan ingick ett besök på Culebrita men under hela tiden låg det på ett skapligt nordligt svall som gjorde Baya Tortuga otjänlig som övernattningsplats så det får stå kvar på att göra listan.

Vi kan åxå rekommendera ett eller flera besök på restaurangen ”The Dingy Dock” ett poppis hangout för seglare med en egen jättebra jollebrygga. Både Unicorn, Emma och Vagabond var här samtidigt med oss – nytt rekord med svenska båtar på ön ??!

Vi har ju daglig koll på vädret och eftersom det har varit snälla vindar en tid och det nu kommer en ganska lång period med ganska frisk ostlig vind dvs rakt emot måste vi anpassa oss till det och vända tillbaka österut mot St Thomas och kanske hinna med ett återbesök på BVI. Efter 5 dagar och 6 nätter bestämmer vi oss för att lämna Culebra – för första och sista gången eller kommer vi tillbaka!? Det är en fråga  vi ställt oss ganska ofta den här säsongen när vi lämnat ställen som vi gillat riktigt mycket. Osophine skall ju tillbaks till sin hemvärldsdel snart och vi räknar med att något återseende på egen köl blir det knappast-men man vet aldrig!! Annars får man väl ta flyg, färja och buss om längtan blir för stor och vi mot förmodan saknar sysselsättning hemma.

sailrock  pr-flagg

Vi passerar "Sail Rock" på vägen mot Culebra. Amiralen sätter Puerto Ricos gästflagga.

 bron-dewey  caribtid

Huvudstaden på Culebra var uppkallad efter den första amerikanska befälhavaren Gen Dewey. T vö lyftbron i Dewey. T vä en skön demonstration av vad man brukar kalla "Caribean time" - no hurry no worry!!

 ignacios  nordpolen

Nina med Salli Ignacio och hennes barn-barn på deras altan. Salli bjöd på en fin rundtur i sin bil. Barnen var vetgiriga och ville veta var Sverige låg - nära Nordpolen.

 redsnapper  juliano

Ignacio visar stolt upp en redsnapper som han nyligen fångat tillsammans med Juliano (närmast kaneran t hö). Juliano är infödd på Culebra och har högt anseende på ön pga sitt sociala engagemang i bl a skola och idrott för de unga. Stans idraottsanläggning var t ex uppkallad efter honom.

nina-flamenco2   nina-francesca

Lite "miljöer" från Flamenco Beach som vi tyckte var jättetrevlig.

tanks1  tanks2

Kvarglömda Amerikanska "leksaker" från den tid då dom använde hela ön som ett militärt övningsskjutfält!!

pina-colada  golfbil

Man måste ladda med en Pina Colada innan men hoppar in i golfbilen och åker hem efter en ansträngande dag på stranden. Bilen var dock ett kul mellanspel, i vanliga fall gick vi till Flamenco beach vilket tog ca 1 timme enkel väg.

 

ff

20-21/3 Caneel Bay, St John

Går över sundet österut till caneel Bay där det redan ligger ett gäng svenska båtar. Vi blir 4:e svenska båt alla, Emma, Unicorn, Vagabond och vi,  samlas i vår sittbrunn för sundowner.

18-20/3 Red Hook, St Thomas

Eftersom båten var full av smuts tvätt och behovet av tvättmaskin mycket stort gick vi till American Yacht Harbour i Red Hook på St Thomas för att tvätta. Provade först marinorna i Benner Bay men de hyrde inte ut enstaka övernattningar bara till långliggare. Motor till Red Hook. Får en bra plats. Nina kör 6 tvättmaskiner!!! Pär tar bussen till Benner Bay och Budget Marine. Benner var j-t rörigt och trångt dit skall man inte gå med segelbåt om man inte måste.  Besöket på Budget blev rel billigt. Dag 2 tar vi endollars buss till The Tutu Mall för att handla och bunkra. Jättestor supermarket som man gick vilse i och kom av sig i provianteringen.  Foodcenter i Benner bay är nog lite rimligare för båtfolk. Marinan skryter med fri Wifi men den funkade inte alls.