18-23/1 English Harbour, Antigua

Jättefin segling halvvind bottenrev och nästan full genua upp till English Harbour där vi skall ta emot Åsa 21/1. Men det sket sig. Hon kom inte iväg från Arlanda som planerat pga snöstorm i London så vi fick vänta ett dygn extra-men den som väntar på nåt gott…! Vi har ju hyrt bil så vi använder tiden till att åka runt och bunkra uppe i St John, närmare bestämt ett nyöppnat jättestort supermarket, Epicurea, men dyrt.  Unicorn med Anna-Karin och Håkan ligger i Falmouth Harbour och bjuder som vanligt på trevligt umgänge och vi får lära känna deras kompisar från USA Rob och Ellen på Miklo III. Åsa hämtas vid flyget och det blir som vanligt ett kärt återseende. Efter att vi knallat runt i English Harbour en förmiddag flyttar vi oss till Jolly harbour för att dels bunkra mat och dels komma i bättre läge om det skulle bli väder att gå till Barbuda som vi hoppats på. Dessutom ligger vännerna på Vagabond där och väntar.

 

Bilder kommer

17-18/1 Deshaies, Guadelope

Lämnar Marina Bas de Fort redan vid 6.30, vi skall ju runt hela västra halvan av Guadelope och vill inte komma in i Deshaies i mörker. Får ett rejält regn strax efter avgång men med vackra regnbågar. Går med motor de första 3-4 Nm innan det börjar blåsa och man får som vanligt se upp mycket noga med alla fiskeredskap när man rör sig i lite grundare vatten. Bottenrev förstås som ganska snart blir befogat då vinden ligger uppemot 14 m längs öns sydkust och dessutom ganska stökig sjö. S å fort vi rundat SV udden, dvs kommer över på läsidan, blir läget helt annorlunda. Vinden kommer från alla håll och varierar från nästan noll till 5-6 m/s. Det blir motor upp till Deshaies som vi angör redan vid 15 tiden. Inte alls lika fullt som förra gången och vi får bra ankarplats inne på 5-6 m djup. Natten blir lugn och platsen lever inte alls upp till sitt ganska dåliga rykte. Bara 3 v innan låg Unicorn här och det var stökigt med mkt kraftiga vindbyar plötsligt under natten med behov av ankarvakt. Vi har redan checkat ut i Pointe a Pitre så vi går aldrig iland.

 Sån här vacker dubbel regnbåge hade vi när vi gick söderut från Poitne a Pitre.

regnbage

10/1 - 17/1 Marina Bas du fort, Point a Pitre, Guadelope

När det värsta blåst av sig lämnade vi Les Saintes och gick upp till Marinan i Pointe a Pitre. Riktigt fin marina med bra gästbrygga. Sen i våras har de nu fått ut mkt bra internetuppkoppling på bryggan. Det ingår liksom vatten och el i priset för vår båt som är 26 Euro/dygn-helt Ok. Här märker v i skillnaden mot att ligga för ankar nånstans längs kusten. Det är helt stilla, man behöver inte ha ankarlanterna, man behöver inte bekymra sig över ev draggning av egen eller andras båt, det är helt stilla, båten rullar inte och det är helt tyst, inget skrammel iriggen, inget som far runt i skåpen och väsnas och man kan gå iland när man vill utan att mecka med jollen. Vi sover jättegott och utnyttjar bryggseglingens alla fördelar till fullo. Amiralen (Nina) tyckte att det var som att "semester" att ligga vid brygga!!? Här kör vi lite båtvård, promenerar, joggar, bunkrar. Dagarna går fort!

Tanken var att liksom förra säsongen gena genom Riviere Salee och tjäna ca 40 Nm av vägen till Antigua. Men tji fick vi därför att broarna över floden är stängda hela året pga reparationer. Vi blir kvar här 6 nätter för att vänta ut ett kraftigt nordligt svall på upp till 4 m som kommer från ett mkt djupt lågtryck utanför USAs ostkust. I slutet av veckan skall det avta och vrida lite mot ost så vi räknar med att ta oss runt ön till dess norra del, ankra en natt i Deshais, och sen på fredag segla upp till English Harbour för att ta emot Ninas syrra Åsa där. Hon blir med oss 2 veckor-skall bli jättekul!

riggcheck

Vi är ju vana vid att ta av masten varje höst och sen ha goda tillfällen att underhålla etc. Men nu har vi ju tvingats göra som alla andra (även hemma) att ha masten på under tiden på land. Kändes viktigt att passa på med en rejäl inspektion av mast och rigg när vi låg stilla vid bryggan. Amiralen lät därför hissa upp skepparen Pär i masten för att ordna detta. Allt verkade dock OK.

4-10/1, Les Saintes, Guadelope

Har en jättefin segling från Prince Rupert de 18 Nm upp till Les Saintes. Taktiken är numera klar; vi går ut med bottenrevad stor och motor tills vi är ur lä och hamnar i accelerationszonen utanför öns norra (resp södra) udde. Sen väljer vi försegel. Denna gång startade det med 3 m/s och kändes som vanligt onödigt försiktigt men sen drar det med mycket kort varsel i och vinden ökar till 14-15 m/s och sjön ökar drastiskt under 2-3 Nm sen stabiliserar det sig kring 10-12 m/s. Valet idag blev revad (3 varv) genua som sen fick minskas till en liten slips. Inte så mycket båtar på Les Saintes, vi lägger oss där vi ”brukar” ligga dvs utanför byn och söder om kajen. Men här är rejält rulligt och blåsigt. Som en rekommendation kan man nog säga att nån av de inre bojarna i den norra delen är bäst!! Vi får nån dålig natt med kraftig rullning och en stor amerikansk Oyster framför oss som förtöjt i bojen med löpande lina och därmed risk för att den sågas av i bojöglan. Dan därpå byter vi till en boj framför honom.

Perioden är blåsig med vågor upp till 3 m och vi blir kvar här 6 nätter. Vi knallar runt, återser Napoleons fästning, tar oss upp på Le Chameau, öns högsta punkt, även det en gammal befästning från Nappe-tiden. Har trevligt och umgås som vanligt med Vagabonderna.

fort-nap  iguan

Fort Napoleon. Tänk vad de skulle ha svettats i sina uniformer de franska soldaterna!! De flesta dog ju inte i krig utan av olika farsoter. Iguanerna är dock välanpassade till klimatet och har överlevt historien i rikligt antal.

les-saintes

Utsikt från Le Chameau med Le Bourg och ankringsplatsen (numera bojområde) samt Guadelope i bakgrunden.

30/12 2012 - 4/1 2013, Prince Rupert Bay, Dominica

Har äntligen en jättefin segling i halvvind, om än i mestadels hård vind och skapligt hög sjö rakt in från sidan, från St Pierre upp till Prince Rupert Bay utanför Portsmouth, Dominica. Detta har ju utsetts till ett av våra favoritställen med en känsla av äkta (så äkta det nu kan bli 2012) Västindien med mestadels fattiga men öppna och vänliga människor som älskar sin ö och som gillar att vi trivs här. Har sen våra tidigare besök blivit ”kompisar” med PAYS gänget som välkomnar oss tillbaka. Vi firar nyår med barbecue i deras ”Event building” med Vagabond och andra seglare. Tack vare PAYS upplever vi inte nån känsla av otrygghet här. Vi har dock undvikit att vara ute i stan sent efter mörkrets inbrott. Deras bojar verkar vara genomgångna och i gott skick till skillnad från hur det var i våras. De har åxå byggt en ny jollebrygga, den gamla utanför Purple Turtle har rasat. PAYS brygga är populär inte minst bland lokalbefolkningen och ungarna som hoppar och badar från den. Jollarna används ibland som ”leksaker” och ibland hamnar de i skottgluggen när de har sandkrig (motsv våra snöbollkrig).

Vi har härliga 6 dagar här med undantag från den matförgiftning som drabbade oss alla 4 i olika omfattning under 1 dygn. Orsak troligen salladen som serverades till den grillade kycklingen!

Bosse i Sauwona bjöd på sill och annat godis men Pär missade det pga sin akuta matförgiftning-synd!

 

nyar  jeffrey

Vi firade nyår med Vagabonderna. Kvällen inleddes med champagne och superläckra tilltugg i Vagabond och fortsatte sen med PAYS barbeque.

T vä PAYS grundare och ordförande Jeffrey "Sea Bird" serverar rikligt med stark rhum-punch till maten.

grillkock  PAYS

PAYS grabbarna sköter allt själva och maten är jättegod (fast denna gång var det nog en liten "bug" nånstans)!! T hö försöker vi mätta och glada ta oss ner till jollarna i mörkret. PAYS "Event Building" är eg bara ett stort tak som skydd för regn.

heli   bottenrev

Seglingen upp till Dominica gick i hård vind men Osophine klarar sånt bra bara hon har tillräckligt lite segel - bottenrev och liten fock. Innan vi lämnade Martiniques kust kom kustbevakningens helikopter. Vi har varit med om samma sak tidigare. de flyger på mkt låg höjd, gör ett el två varv runt båten innan de vinkande drar till nästa båt. Vi inbillar oss att det har att göra med den ganska intensiva knarktrafik som går längs Caribiska ökedjan. det är ju bara nåt år sen man uppbringade en svensk segelbåt här med 1,5 ton ombord!!!

vrak1  hlibotten

När vi ankrade i Prince Rupert Bay såg vi att det låg en stor fin segelbåt på land som inte fanns där i våras. Vi undrade om de hade börjat lägga upp båtar här men det var mer dramatiskt än så. Den hade legat ankrad och ankaret hade släppt i dyningen och sen hade hon hamnat på revet alldeles invid stranden. Kölen trycktes in ganska snabbt när hon stod och stampade och det blev ett jättehål i botten som man lätt kunde krypa in i. Båten var förstås helt länsad på allt.